Många fastighetsägare blev nog en smula överraskade av beskedet som började surra på sociala medier under sommaren att man MÅSTE ha laddning på sin parkeringsplats, om den har 20 platser eller mer.
Men se det inte som ett problem. Se det som en möjlighet.
Vi på Laddsystem har sedan augusti tillbringat förhållandevis många timmar i telefon och på plats hos oroliga fastighetsägare, företag och föreningar som undrar vad som kommer att hända efter 1 januari 2025. Då införs nästa steg i Plan- och ByggLagen (PBL) vad gäller krav på laddinfrastruktur.
Det har funnits krav på laddinfrastruktur i PBL sedan 10 mars 2021 vad gäller uppförande av nya byggnader och vid ombyggnation. De kraven är:
Det som fått stor uppmärksamhet den senaste tiden är de krav som börjar gälla 1 januari 2025, som många tidigare missat, och som omfattar även befintliga fastigheter och deras parkeringsplatser. Här gäller i korthet att finns det 20 parkeringsplatser eller fler ska det finnas minst en laddningspunkt. Kravet omfattar uppvärmda byggnader som inte är bostadshus. Exempel på sådana är industrilokaler, kontorsbyggnader, handelscentrum, idrottshallar, kyrkor och även kommunala förvaltningsbyggnader och skolor. Kort och gott; det mesta som inte är bostäder.
Vi har respekt för att vid första tanken kan det kännas jobbigt med krav om laddmöjlighet, speciellt om man som fastighetsägare inte har kommit så långt i sin elektrifiering. Men vi vill avdramatisera kraven och menar att det är inte särskilt svårt att uppfylla dem, speciellt inte om man har en motorvärmare redan idag. I 9 fall av 10 kan man enkelt ersätta en befintlig motorvärmarcentral med en eller ett par laddningspunkter.
Vi har hjälpt hundratals fastighetsägare med smarta laddningsfunktioner och hjälper gärna dig att förädla en tråkig P-plats till en modern laddplats där du dessutom i många fall kan tjäna pengar.
Vänd dig med förtroende till oss så hjälper vi dig gärna. Men vänta inte för länge, det står inte på förrän lagkravet blir ett faktum.